Prestižní ocenění European PPP Deal of the Year 2016 získal v Londýně projekt výstavby dálničního obchvatu a jihovýchodní radiály D4-R7 kolem Bratislavy. Projekt, který je největším stavebním dílem ve střední Evropě, a na kterém se podílí veřejný a soukromý sektor, financuje kromě dalších subjektů ČSOB.
„V rámci skupiny KBC se na financování projektu podílíme v celkové hodnotě 4,0 miliardy korun,“ říká Jan Troják, ředitel projektového financování ČSOB.
ČSOB se tak na tomto evropském infrastrukturním projektu podílí jako aranžér, agent pro zajištění a zároveň jako bankovní dům, který vede účty. „Pro ČSOB je realizace D4-R7 zároveň jedním z největších obchodů z pohledu komplexity, objemu i délky financování,“ upřesňuje Troják, jehož tým pracoval na tomto klíčovém projektu více než rok a půl.
Za ČSOB přebíral v Londýně první cenu za Evropský PPP projekt roku 2016, vyhlašovanou Project Finance International ředitel projektového financování Jan Troják (vlevo). Na fotografii společně s kolegy, kteří se na přípravě projektu za ČSOB podíleli: Jana Bouberlová, Jitka Sotonová a Josef Vajsejtl.
Ocenění Project Finance International (PFI) uděluje celosvětová informační agentura Thomson-Reuters. Ta skrze PFI informuje o všech významných globálních projektech a jejich financování. Tyto informace zveřejňuje každé dva týdny v tisku a denně online. Na výstupy PFI, které sledují největší projekty od jejich plánování až po dokončení, se spoléhají největší developerské a finanční instituce.
„Proto jsme na toto ocenění od velmi významné a respektované informační agentury Thomson-Reuters skutečně hrdí,“ konstatuje Troják.
Koncesní forma výběrového řízení zahrnující celý životní cyklus budované infrastruktury je nejlepším způsobem pro budování zásadní velké infrastruktury.
V rámci projektu obchvatu Bratislavy spolupracují ČSOB CZ a ČSOB SK. Ty mají roli jednoho z poskytovatelů financování a úrokového zajištění. Slovenská ČSOB je zároveň v pozici agenta pro zajištění a banky, která vede projektové účty. Co se týče financování projektu, podílejí se na něm například také Evropská investiční banka, Evropská banka pro rekonstrukci a rozvoj a další nadnárodní finanční instituce.
„Ocenění je pro nás zároveň potvrzením toho, že koncesní forma výběrového řízení zahrnující celý životní cyklus budované infrastruktury je nejlepším způsobem pro budování zásadní velké infrastruktury. Jde nejen o způsob, jak dostat další peníze do investičního a provozního procesu, ale zejména o cestu, jak se na straně zadavatele vyhnout řadě rizik a zároveň ušetřit nemalé prostředky i čas,“ doplňuje Jan Troják.
Projekt D4-R7 zahrnuje výstavbu přibližně 27 km dlouhého úseku dálnice D4 mezi Jarovcemi a Račou a přibližně 32 km dlouhého úseku rychlostní silnice R7 mezi Prievozem a Holicemi. Nově vybudovaný úsek komunikace povede k výraznému snížení dopravního zatížení v Bratislavě. Pro tisíce lidí dojíždějících do města dennodenně ze severovýchodu a z jihu bude jejich cesta do práce rychlejší a bezpečnější.